Concert: Rijnlands Chr. Mannenkoor VOX! Humana o.l.v. Susanna Veerman, m.m.v.
Margaret Roest (sopraan), Sander Heutinck (bariton), Peter Bontje (vleugel),
Gerrie Meijers (orgel) en het Arpeggio trio).
Gehoord: 22/12, Stadsgehoorzaal, Leiden.
Wat de gloednieuwe dirigent Susanna Veerman in korte tijd tot stand heeft
gebracht met het Rijnlands Mannenkoor Vox.Humana grenst aan het
onwaarschijnlijke. Of je het geloven wil of niet, in dit kerstconcert géén
plechtige Intrada met kaarsjes, geen Herderkens of Wellecome, geen religieuze
entertainster, niets van dit al. Daarvoor in de plaats vurig alert orgelspel van
Gerrie Meyers, stukken die je iets te vertellen hebben als Bruckners Festkantate
zurWèihnacht met een klein geselecteerd koor. En wat nog het meest opvalt is de
totale verandering,van uitvoeringspraktijk.
Hield Sander van Marion van fluweel, donzigheid, lang aangehouden zoemzels,
bij Veerman staan transparantie, tempo, veelkleurigheid, alerte inzetten, korte
heldere slotnoten hoog in het vaandel. Dat vergt wat van die mannen, En als je
dan ziet met hoeveel toewijding ze dat doen, dan is daar maar één zin voor:
hoed af voor dirigent en koor! Wat een vrouw tegenover al die mannen kan
bewerkstelligen!
Niettemin toont Susanna Veerman veel respect voor haar voorganger Van Marion
door nogal wat bewerkingen van zijn hand op het programma te zetten; want ook
hij heeft op zijn manier ruimschoots zijn sporen verdiend. Dat Veerman in één
seizoen nog niet dat resultaat krijgt wat zij zich voor ogen heeft, is logisch.
Voor de pauze loopt nog niet alles even lekker, maar aan details merk je de
verandering. De hele zangstijl is niet meer met een romantische saus overgoten.
De muziek, noten, maat, tempo moeten voor zichzelf gaan spreken, Bij benadering
klinkt het koraal uit BachsCantate 'Herz und Mum!, und Tat und Leben' als
weleer, maar ook hier weer verraden de details de vernieuwing; hoe inzetten
worden neergezet, hoe de laatste toon goed gedoseerd. uitzingt. Bontje houdt
zich met fraai pianospel op de achtergrond, terwijl homogeniteit en klankkleur
hier als vanouds zijn.
En wat toch altijd weer leuk en sfeervol is, dat zijn die prachtige oude
intieme volksliedjes zoals het Franstalig 'Quittez Pasteurs (herders, verlaat Uw
kudde)' en het 'Cantique de Noël, die frank en fris zonder tierelantijnen
ronddansen.
In Tsjaikovsky's Notenkrakerssuite bewerkt voor quatre mains brengt vooral
het eerste deel de swing in het samenspel van Bontje en Veerman. Het Arpeggio
Trio doet aardig zijn werk in begeleiden en zelfstandig samenspel, maar om nu te
zeggen wat spannend of wat. mooi gespeeld, nou nee! Hoboist Han Kapaan is
bepaald saai in de zo melodieuze Bach cantate, het loopt zonder intentie, zonder
kleuring, als een machientje de 'pijp' uit. De twee solisten, vooral de
(mezzo)sopraan Margreet Roest in de Alt Rhapsodie van Brahms, zorgen voor
afwisseling. Roest zingt intens maar met een te groot, onnatuurlijk vibrato,
jammer. Bij de samenzang mag er een volgende keer best een tweede stem uit het
koor bovenuit jubelen; een beetje extra room is wel lekker.
Leidsch Dagblad 23-12-2004.