Veerman moet werken aan vaart en schwung
Recensie concert Vox Humana o.l.v. Susanna Veerman, m.m.v.. Simone
Riksman (sopraan), Mirjam Rietberg (harp), Douwe van der Meulen (hobo), Krijn
van Arnhem (fagot), Rogier Hendrikx (hoorn), Wim Does (orgel) en Peter Bontje
(piano).
Gehoord: 19/12, Pieterskerk, Leiden
Bij Vox Humana, de menselijke stem, mag maar de helft van de
mensheid meezingen, alleen maar mannen; ruim tachtig in getal. Ze staan wél onder leiding van een
vrouw, de enthousiaste dirigent Susanna Veerman die Sander van Marion opvolgde.
Zij heeft nu al haar stempel gedrukt op Vox. De concerten zijn duidelijk
ingetogener van aard. Piano, harp, hobo, hoorn en een fagot begeleiden het ,koor
bij toerbeurt, nooit bombastisch of opdringerig. Veerman is met het doseren van
dynamiek heel wat minder scheutig dan Van Marion. Ook is ze geen voorstander van
hele lange, zoemende tonen, overdreven versnellingen of vertragingen. Bovendien
is haar kerstrepertoire niet al te populair gekozen. Natuurlijk zijn er
vertrouwde, prettig in het gehoor liggende traditionals, zoals Nu zijt wellekome,
Stille nacht, The first Nowell en Mary's boy child. Ze doen het goed, soms
versluierd, in een teder pianissimo zoals in Stille nacht, of met gonzende
vocalises, in het ritme van stevige hertenpoten voor een glijdende arrenslee bij
Mary's boy. Of stralend wanneer de sopraan Simone Riksman boven Vox Humana
uitjubelt zoals in Cantique de Noël. .
Maar in Jules Massenets Noël kiest Veerman voor iets niet zo
voor de hand liggends. De piano en fagot suggereren bronzen klokken voordat Vox
invalt. Het doet z'n best maar heeft moeite om de verrassende meerstemmigheid
transparant te houden. Toch roept Veerman hier met haar koor een bijzondere
sfeer op.
Ook een uitdaging zijn twee delen uit Mozarts Krönungsmesse
in een bewerking van Peter Bontje. Vox Humana is van plan om die hele mis te
zijner tijd uit te voeren. Wij krijgen nu een voorproefje met het Agnus Dei, en
het Gloria. Bontje vertolkt de pikant flitsende pianopartij, waar hobo en fagot
pittig op inspelen. En de fraaie koorzang wordt prachtig verlucht met
feestelijke guirlandes die de sopraan .met het grootste gemak door de enorme
Pieterskerk laat zwieren.
Bovendien waagt Vox Humana zich nogal eens aan unisono zang, wat moeilijker
is dan het lijkt. Daar slaat het koor zich dapper doorbeen. De tenoren zingen
licht en verend in het mooie Franse .kerstlied Il est né le divin enfant. In het
refrein bloeit de koorzang op. Dan zingen alle mannen uit volle borst, zonder
ook maar een ogenblik schreeuwerig te worden.
Wat dit kerstconcert minder spannend maakt is de trage voortgang van het
programma. Regelmatig vallen er saaie stiltes. Dat was onder Van Marion wel even
anders. Zijn concerten verliepen als een speer, en dat behoedt voor matheid.
Veerman moet werken aan vaart en schwung.
LIDY VAN DER SPEK
Leidsch Dagblad
|