HOME OVER ONS AGENDA CD'S CONTACT    NIEUWS   

SPONSORS

rECENSIES

lINKS

vRIENDEN

dIRIGENT

REPERTOIRE

fOTO'S

VOX MAGAZINE

  gASTENBOEK

ORGANISATIE

LEDEN

 

RECENSIES
 
Recensies voorjaar 2009
 

Tintelend voorjaar bij Vox Humana

 

Mannenkoor RCM Vox Humana o.l.v. , Susanna Veerman. m.m.v. Julian Hartman (bariton), Wim Does (plano), Tineke van Geuns {fluit}, Douwe van der Meuten (hobo), Wouter van Diepen (klarinet) en Ad Murck (trompet).

Gehoord: 25-4-2009, Hooglandse Kerk, te Leiden

 

Dirigent Susanna Veerman heeft alle kinderziektes achter zich gelaten, een hoogst per­soonlijk stempel gedrukt op het in alle opzichten tintelende Voorjaarsconcert van Vox Humana. Want niet alleen is dit mannenkoor met sprongen vooruitgegaan, zingt het homo­gener, kleurrijker, ritmisch, strakker, vitaler, ook de instrumentale begeleiding van slechts vijf musici verrast en verlevendigt dit vocale optreden meer dan ooit. Immers, niet de kwantiteit (soms een ratjetoe van in­strumenten) maar de kwaliteit brengt schoonheid aan ‘t licht. Door dit vijftal {mét het koor} wordt echt muziek gemaakt, spetterend, smeulend, smach­end!

 

Allereerst hulde aan de pianist Wim Does, die als eerste de koorzang vitaal, maatvast, swingend muzikaal begeleidt. Dan Ad Murck, die heroïsch martiaal, maar ook heerlijk hui­lerig de hele Hooglandse Kerk aan zijn voeten krijgt, met al of niet gedempte trompet. Of scherp en uitbundig in samenspel met f1uit, hobo en klarinet. Deze laatste drie blazers verraden eveneens vakmanschap, muzikaliteit én speelpret. Zo klinkt het eerste allegro uit het trio in C van Beethoven a1s een speels en springerig volksliedje met staccato stuiterende melodielijntjes in fraai contrast met lange legatozinnen die juist extra diepgang krijgen.

 

En wat deze keer ook indruk maakt is het afwisselende en originele. programma. Waarop o.a. het bijzondere werk “Landerkennung” van Grieg, voluit bruisend, lyrisch door Vox Humana gezongen. In “Die Nacht” van Schubert -in een bewerking van Krumbàcher- laat Veerman horen waar ze voor staat; voor een .ingetogen dynamiek, voor zuiverheid en veerkracht.

 

Ook de vocale solist zorgt voor louter luistergenot. Bariton Julian Hartman zingt met hart en ziel, beeldend tot de laatste noot. Hij articuleert uitstekend, heeft een voordracht die je meetrekt naar wonderland. Of naar slavenland waar “Nobody knows tbe troubles I've seen” met niettemin een onvoorwaardelijk Godsvertrouwen. Hartmans stem mengt zich voorbeeldig in de koorklank die soms vol en uitdagend is, dan weer zo zilverlicht als een visje, als een spartelende Forelle (Schubert).

 

A capella, zonder steun van begeleiding, weet Vox Humana evengoed stand te houden. Zo is de meerstemmigheid in Mozarts “Abendruhe”' zuiver en sfeervol. Kort en krachtig is dan de dynamische pulse op elke syllabe in Brahms' “In stiller Nacht”. Even gaat de ritmiek een eigen, ongecontroleerd leven leiden m Gounods “Soldatenkoor”. Maar in “BattIe hymn of the Republic” hopt het ritme gestaag en eensgezind, gaan alle sluizen open in John Brown’s baby, glory hallelujah, zwiert de trompet als een lange wimpel door de stralende koorzang van Vox Humana; Vive la Veermanl

 

LIDY VAN DER SPEK
Leidsch Dagblad


 


Op YouTube is een korte opname van dit concert te zien.

Klik op : http://www.youtube.com/watch?v=X8uR7zvrZp8


Uit de Oegstgeester Courant van 29 april 2009

Mannenkoor Vox Humana brengt de lente

Voor heel wat Oegstgeestenaren is Rijnlands mannenkoor Vox Humana geen onbekend gezelschap. Het grote koor telt niet alleen plaatsgenoten, maar ook vele bewonderaars. Zo kwamen zaterdagavond jl. de uitvoerenden en de genieters bijeen in de Hooglandse Kerk in Leiden waar een lenteconcert plaatsvond dat klonk als een klok met, na de pauze, veel fortissimo.

Door Antoon Koch

Een verrassing was de aankondiging dat oud-dirigent Sander van Marion aanwezig was om de begeleiding op het uit 1565 stammende orgel van Peter de Swart, dat uitgebreid werd door orgelbouwers Hagerbeer in 1637, op zich te nemen. Saillant detail bij dit alles was dat de verwarming in de kerk niet mocht branden wegens de invloed daarvan op het orgel. Dirigent Susanne Veerman, die diverse koren onder haar directie heeft, hield Vox Humana stevig in de hand.

Het eerste gedeelte van het kooroptreden bevatte het prachtige 'Landererkennung' van Edward Grieg, waarmee het koor krachtig en ritmisch het publiek direct pakte. Werken als 'Die nacht', 'Standchen' en 'Die Forelle' van Schubert met op de voorgrond bariton Julian Hartman riepen romantische sferen op. Wat niet aan het geheel ontbrak, waren Negro-spirituals als het ritmische 'He is the Lily of the valley'. Na de pauze was het de tijd voor de grote koorwerken waaronder het prachtig gezongen monnikenkoor uit Verdi's opera 'La forza del destino', het pelgrimskoor uit Wagners opera 'Tannhäuser' en het soldatenkoor uit Gounods opera 'Faust'. Vooral dit laatste bracht veel fortissimo teweeg. Ook hier bevatte het optreden moderne werken als Simon & Garfunkels 'Bridge over troubled water' en het zeer bekende 'My Way' van Paul Anka. Voor de muzikale begeleiding zorgden Wim Does (organist, pianist), Tineke van Geuns (dwarsfluit), Wouter van Diepen (klarinet), Douwe van der Meulen (hobo) en Ad Murk ( trompet). Indrukwekkend was het optreden van bariton Julian Hartman. Zoals in zijn vertolking van 'Vous qui faites l'endormie', ofwel serenade 'Méphistophélès' uit Gounods opera 'Faust'. Het plezier van de zanger straalde af op het publiek. Maar ook moderne werken kwamen aan bod tijdens de vertolking van Theolonous Monks 'Round midnigt' door trompettist Ad Murk. Een kostelijk jazzy moment. Het concert werd besloten met 'The Battle Hymne of the Republic'. Dit werd zo enthousiast ontvangen dat, na een staande ovatie, een herhaling niet kon uitblijven.

 

 

CONTACT: info@mannenkoorvoxhumana.nl